Tänkbart

Livet har uppgångar och nergångar. Det är som att någon sitter och styr ens liv med kontroll, nästan som om vi vore ett Sims spel. När en sak går dåligt i livet följs det oftast med många fler dåliga saker. Efter detta så kommer en liten luring då man tror att det börjar gå bra igen, men det slår ofta till dubbelt så hårt igen och blir dåligt igen. När man är i den här delen i sitt liv, då allt är jobbigt och man ofta har mycket att göra och för mycket att tänka på, då känns allt extra starkt. Alla känslor som uppkommer är starkare och har större effekt än då man mår någorlunda bra. Då blir min fråga, varför är det så? När något går dåligt så vet både hjärna och kropp om det, men när vi sen mår bra så känner vi inte av det på samma sätt. Om detta var lite otydligt så kan jag försöka förklara det såhär, vi säger att du en dag har jätte ont i huvudet. Du klagar över din smärta och tar en värktablett, efter någon timme är huvudvärken borta fast då går du inte runt och säger "Jaaa, min huvudvärk är borta!". För antagligen har du inte lagt märke till att den försvunnit.


Detta är något som vi människor måste bättre oss på, att glädjas mer och klaga mindre. Jag vet att detta ämne har kommit upp flera gånger i min blogg på sista tiden, men det är vad som rör sig i min hjärna för tillfället. Jag vet att jag är dålig på detta, men vet att man mår så mycket bättre av att glädjas åt det lilla. Jag har sett det med egna ögon och fått känna på det.


När livet går bra så säger vi inte det, varför? Varför inte låta världen veta om att du mår bra, så du kan sprida din glädje och dela med dig av allt bra du är med om. Folk kan lära sig av det. Testa någon gång att säga "Bussen var försenad idag" med ett leende, folk kommer att lee eller skratta åt dig istället för att dra en suck av medkänsla. Detta är småsaker som kan göra världen lite gladare. Eller varför inte dra iväg ett leende åt folk du går förbi på stan, en del kommer säkert att tycka att du är ett freak men samtidigt kan du kanske glädja en person som kanske behöver ett leende mer än annat eller någon som bara haft en riktigt dålig dag.


Det är det lilla som gör det stora i livet i längden, tänk på det!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0